zaterdag 5 februari 2011

Dag 10, Jeruzalem

De plannen van gister vandaag uitgevoerd.
 Door de kronkelstraatjes heen gekomen waren Jezus met zijn kruis door heen is gekomen.
De klaagmuur.
De klaagmuur heb ik ook nog even bewondert en dit was heel indrukwekkend. Door de oorlog van zes dagen in 1967 zijn er ontelbaar veel kogelgaten in gekomen. Deze oorlog kwam omdat Israël Oost-Jeruzalem veroverde.

Het was wel ontzettend jammer dat het daar zelfs 's ochtends al zo druk is met toeristen.

Natuurlijk ben ik ook nog even naar de Heilige Grafkerk geweest maar daar kun je alleen door een gat heen voelen aan de berg Golgotha. Dit is de berg waar Jezus werd gekruizigd.
Doordat er teveel pelgrims een stukje mee namen hebben ze er een gat van gemaakt om de berg te besparen.

's Middags ben ik naar Massada geweest. Met een eindeloos uitzicht over de Dode zee en de woestijn. Hier ligt ook een paleis van koning Herodus (denk maar aan het kerstverhaal) deze staat er ruim tweeduizend jaar en de badkamer staat nog overeind. Het was wel een lange klim maar het was de moeite waard.
Het uitzicht!

De terugreis van het paleis ben ik toch maar met het kabelbaantje gegaan en heb even gebadderd in de Dode zee.

Ondanks dat je zo veel verhalen over die zee hoort is het toch niet wat ik mij er bij voor had gesteld. Deze zee heeft geen golven en daardoor geen geluid. Na een kwartiertje daar in het zoute water te hebben gedobberd kwam ik er als een oud verrimpelt dametje er uit.

Nu weer terug in Tel Aviv heb ik mijn tas alweer gepakt voor de volgende dag. Morgen ga ik naar Libië.

Jeruzalem van boven af. 
Een straatje in Jeruzalem..
 Hier nog een paar fotootjes van Jeruzalem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten