zaterdag 5 februari 2011

Dag 12, Libië

Vandaag ben ik vroeg opgestaan om een aantal dingen van Libië te gaan bezichtigen. Omdat ik hier maar drie dagen ben, waarvan al één weg is, ben ik vandaag alles bij langs geweest wat ik wou zien.

Leptis Magna.
Als eerste ben ik naar Leptis Magna geweest, dit is een van de grootste bewaarde steden dat nog intact is.
Dit ligt 120 km van Tripoli. Er kwam na de vierde eeuw een eind aan de welvaart van Leptis Magna en het was in de elfde eeuw helemaal verlaten.

Omdat het zo weinig is aangetast is dit ontzettend mooi, indrukwekkend en noem het maar op!
Het is werkelijk adembenemend. Het is een hele stad die ook nog goed bewaard is gebleven. Leptis was een van de belangrijkste steden van het Romeinse rijk die graan en olie leverden en een sleutelpositie had in de Afrikaanse handelsroute.
De Latrines.

Er is een basiliek, theater, forum en baden. 
In een vierkante ruimte met latrines was te zien dat ze gezamenlijk de toilet bezochten en de dingen van de dag bespraken, althans dat denk ik.
De 15 meter hoge Gadaffi.



Ook heb ik een museum bezocht waar Romeinse beelden en aardewerkpotjes te zien zijn
In dit museum was ook een vijftien metere hoge afbeelding van Gadaffi te zien.

Alcohol in niet te verkrijgen en is ook verboden in Libië. Tripoli zelf is opzich een moderne stad en heeft ongeveer twee miljoen inwoners.
De bezienswaardigheden zijn op loopafstand van elkaar. Een van die plekken is de Medina (oude stad) waar het leuk is struinen door de smalle straatjes. In deze stad heb je het idee dat je de enige bent en niemand verder op je let.

 Morgen ga ik verder naar Tunesië.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten